CELE:
- Utrwalenie prawidłowego wybrzmiewania głosek szeregu szumiącego i syczącego w wyrazach (nagłosie, śródgłosie i wygłosie)
- Doskonalenie słuchu fonemowego,
- Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowo - wzrokowej
- Usprawnianie narządów mowy
CZAS ZAJĘĆ: 30 minut METODY:
- oglądowa- pokaz ilustracji, pokaz czynności,
- praktycznego działania,
- słowna
POMOCE:
- zestaw obrazków w nazwach których występują głoski z obu szeregów,
- pojemniki - szafa pokojowa, szafka kuchenna, drewniana szuflada
- obrazki UBRANKA SZYMONA i ZUZANNY, PRZEDMIOTY W KUCHNI CIOCI CZESI, PRZEDMIOTY W SZUFLADZIE
- kwiaty z literami na podstawce,
- puzzle " Smok w łazience", "Smok w kuchni".
- słomki, płatki śniegu z bibuły,
- tekturowa szufelka ,
PRZEBIEG ZAJĘCIA: Część wstępna
- Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:
- język
- "spacer języka"- język raz na dole, raz na górze,
- mlaskanie czubkiem języka,
- utrzymanie słomki na języku,
- wargi
- zabawa " uśmiech – ryjek" - na pokazany znak O chłopiec zaokrągla wargi, język unosi do wałka dziąsłowego, zęby zbliża do siebie i głośno mówi "szszszsz", a na znak spłaszcza wargi, rozciąga je szeroko zęby zbliża do siebie, język opuszcza za dolne zęby i głośno mówi "ssss".
- żuchwa
- " żucie gumy" przy zamkniętych ustach.
- Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie przez słomkę na "bibułkowy śnieg" – uporządkowanie podwórka przez wdmuchiwanie śniegu we wskazane miejsce.
- chuchanie na zamarzniętą szybę – długie chuuuuuuuu i chuchanie na zmarznięte dłonie – krótkie chu, chu, chu.
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego:
- słuchowe wyróżnianie głosek sz i s - gdy usłyszysz w słowie głoskę sz - potrząśnij grzechotką głoskę s - zastukaj uchwytem grzechotki w blat stołu.
Wyrazy: szafa sok zupa szelki szuflada smok szachy szyszki wąsy zapałki sopel kasza szalik zamek szabla
Trening języka masaż - wsuwanie go między lekko zwarte zęby i liczenie ich:
- Utrwalenie prawidłowej artykulacji szeregów szumiącego i syczącego:
- Sylaby sa..so..su..se..sy.. odczytanie sza..szo..szu..sze..szy. powtarzanie za..zo..zu..ze..zy.. odczytanie ża..żo.. żu..że..ży.. powtarzanie ca..co..cu..ce..cy.. odczytanie cza..czo .czu cze. czy.. powtarzanie CZĘŚĆ GŁÓWNA
- Nazywanie obrazków znajdujących się w szafie z ubraniami Szymona i Zuzanny oraz w szafce kuchennej cioci Czesi:
Szafa z ubraniami:
spodnie
spódnica
szalik
sukienka
koszula
płaszcz
czapka
kalosze
kapelusz
piżama
plecak
szelki
spódniczka
Szafka kuchenna:
cebula
czosnek
sałata
szynka
słoik
szklanka
owoce
filiżanka
czajnik
czekolada
dzbanek
kapusta
Szuflada w kuchni:
nożyczki
widelec
łyżeczki
zapałki
klucze
Szuflada w pokoju:
zeszyt
zabawki
gazeta
skakanki
klocki
szelki
szachy
serwetki
Trening narządów mowy-unoszenie szerokiego języka za górne zęby
- Porządkowanie obrazków według określonych głosek w nagłosie:
Wskaż obrazki w nazwie, których słyszysz głoskę: s spodnie – spódnica – sukienka – spódniczka - sałata – słoik- sok- skakanka - serwetki (9) z zapałki – zeszyt - zabawki ( 3) sz szalik – szelki - szynka- szklanka – szachy ( 5) cz czapka – czosnek - czekolada-(3)
Policz, w której gromadce jest najwięcej obrazków.
- Zagadki : powiem tylko końcówkę słowa, a ty spróbuj odgadnąć co to za nazwa? - apka, - ekolada, - podnie , - apałki , - abawki, - klanka
Trening narządów mowy: dmuchanie na papierek- wąski papierek położyć na czubku języka – papierek odskoczy.
- Układanie mini- puzzli: SMOK W ŁAZIENCE I SMOK W KUCHNI - nazywanie różnych przedmiotów na ułożonych obrazkach z utrwalanymi głoskami.
Ene due raz, dwa, trzy – pyta smok, zgadujesz ty. Nazywanie wskazanych przedmiotów (szczoteczka, piżama, bambosze), (nożyk, widelec, stół, chustka).
- Podsumowanie zajęcia . Pochwalenie dziecka za wysiłek włożony w wykonywanie ćwiczeń. W nagrodę chłopiec otrzymuje materiał obrazkowy do ćwiczeń w domu.
Elżbieta Skwiot |